vrijdag, november 24, 2006

bachelorhelvete

Scripties schrijven zal sowieso wel niet echt makkelijk zijn, maar voor iemand met weliswaar een greintje zelfdiscipline maar een zucht naar deadlines is het verdomde lastig er een te schrijven zonder tijdsdruk. Zei ik zonder? Neen, onzin, tijdsdruk is er natuurlijk altijd, dat ding moet af, NU, vóór kerst, misschien heb ik erna wel een baan, dan komt er ook niks meer van, schrijven, nu. Maar dan zijn er altijd wel weer van die dingen, van die dingen van het slag dat morgen af moet zijn, of volgende week, en dan gaan die dingen voor, ook al omdat die dingen vaak een tikkeltje leuker zijn dan het idéé van die scriptie, want werkelijk, eigenlijk is mijn onderwerp interessant en leuk en wil ik de antwoorden op de vragen die ik stel ook echt wéten. Maar toch he. Daarbij heeft ook mijn besnorde begeleider, hoewel in den beginne geestdriftig antwoordend op mijn mails, nu de voor eigen taal en literatuur toch al zowat verloren oslostudent duidelijk niet bovenaan de prioriteitenlijst staan, en geef 'm eens ongelijk. Hier nog iemand met tips voor de luie bachelorstudent met veel te veel en veel te leuke dingen te doen, aangevuld met (natuurlijk nét als ik er even voor wilde gaan zitten) een examen af en toe of een zieke collega? Een werkplan (maar die heb ik al! ze werken alleen niet)? Krachtvoer? Een uitgekiend straf- en beloningssysteem? Ketting met voetboei vast aan het werktafeltje met boeken? Simpelweg nit zeurn? Ik hoor het graag... (sowieso commentaar hier welkom! altijd! zie ik ook nog eens dat iemand leest wat ik schrijf...)

2 Comments:

Blogger Unknown said...

mijn strategie is altijd wel van het genre afbeulen, herinner je de warme zomer van 2005 op een klein zolderkamertje in hilversum...
in jouw geval kan dit zijn: ga een paar dagen in je eigen kamer zitten werken en besluit dat je pas weer naar geir mag als je een hoofdstuk hebt afgeschreven! ( gemeen he? maar werkt volgens mij wel)
of inderdaad andere leuke beloningen bedenken; cd's, concerten, nieuwe schoenen, weer een tripje naar nederland..etc
Overigens dat voor de kerst afhebben omdat je daarna misschien een baan hebt vind ik ook al een hele goede! Bedenk goed: het is even stevig aanbikkelen maar het is echt een heerlijk gevoel als je hem af hebt en dus je opleiding in Nederland af hebt gerond! Wellicht helpt dat nog meer met het zoeken van een baan.
miljard baci!
ik ga weer koffie serveren voor arme filmmakers die azen op subsidies!

12:46 p.m.  
Blogger Unknown said...

Hei Carline,

Leuke blog!
Helemaal mee eens. Een sterke motivatie is belangrijk. Maar je moet 's avonds ook nog een beetje ontspannen en je niet helemaal afsluiten van de buitenwereld. Voorbeeldritme: op tijd opstaan - ontbijt - koffie - schrijven schrijven schrijven schrijven - koffie - schrijven schrijven - lunsj met vrienden - schrijven schrijven schrijven - koffie en chocolala - schrijven schrijven schrijven - nog meer schrijven - avondeten - ontspannen en niet denken aan these, maar niet later uit dan 00:00u en niet meer dan 2 øl. 1 dag in de week naar keuze moet je wel feesten. Verder veel denken aan hoe fantastisch het zal zijn als je eenmaal klaar bent. Voor mij zelf was het vooruitzicht om terug te kunnen naar Jon en Noorwegen (kun je vast wel iets bij voorstellen) als ik klaar was heel motiverend en ik schreef dan ook mijn gehele Masterthese binnen 5 weken. Wat ook hielp was een lotgenoot om samen mee te typen en koffie te drinken op de universiteit. In ieder geval, heel veel succes!! Doorzetten.
Met Jon's Nederlands gaat het trouwens heel goed. Jon: "Ik wil een boterkaas met ham!"

groeten van een regenachtig eiland ergens in Noorwegen,

Jon en Yonne

10:33 p.m.  

Een reactie posten

<< Home